Antifouling

Over de toepassing en keuze van antifouling zijn de ervaringen van OVNIzeilers nogal verschillend, dus hieronder een overzicht, samengesteld met behulp van reacties op het forum.

In de eerste plaats een geheelonthouder:
Hij meldt dat hij nu een aantal jaren helemaal geen antifouling meer gebruikt. Het schip ligt op het Gooimeer en vaart in de zomervakanties meestal op zout water.
De twee componenten coating op basis van keramiek (de onderlaag op de romp) is dusdanig hard en chemisch resistent dat de restanten pokken met zuur kunnen worden
verwijderd. Het enige wat jaarlijks wordt gedaan is het repareren van de  zomers opgelopen beschadigingen tijdens droogvallen.

Op zoet water komt alleen wat lichte slijmerige zwarte aanslag die gemakkelijk met borstelen kan worden verwijderd.
Allen het zwaard en het roer hebben chloorrubber over Primocon onderlaag. Repareert lekker makkelijk, want soms wordt de grond wel eens geraakt....

Citaten:

“De twee componenten coating op basis van keramiek is dusdanig hard en chemisch resistent dat de restanten pokken met zuur kunnen worden verwijderd. Het enige wat jaarlijks wordt gedaan is het repareren van de zomers opgelopen beschadigingen tijdens droogvallen.
Allen het zwaard en het roer hebben chloorrubber over Primocon onderlaag. Repareert lekker makkelijk, want soms wordt de grond wel eens geraakt....”

Met name degene die op zout water liggen menen dat antifouling hard nodig is, maar zij zijn niet de enigen. Ervaringen met forse aangroei van zeepokken, ook op de meer kwetsbare delen van het roer en op de schroef zijn aanleiding om het goed aan te pakken.
 

Merken/types die in dat verband worden genoemd zijn:

·       LeFant (http://www.vonderlinden.de)
Werftstraße 12-14
46483 Wesel
Deutschland
Postfach 10 05 43
46465 Wesel
Telefoon: 0032 281-338300


Mogelijk is er en adres in Nederland, daar wordt nog aan gewerkt.

 Citaat van een gebruiker:

“We hebben een nieuw systeem van het merk Lefant aangebracht.
Het eerste jaar ging het niet helemaal goed, maar we hadden van de
winkel niet de goede instructie gekregen. In 2003 voorjaar het
systeem conform de handleiding aan
gebracht en nu is er nog nauwelijks
aangroei. Daardoor gaat de boot ook veel sneller.”


·         Sikkens Chloorrubber 2000 (http://www.sikkensyachtpaints.com/) een harde antifouling die goed tegen droogvallen en schrobben kan. Op de site staat veel informatie en er kan ook een complete onderhoudsgids in  PDF formaat worden gedownload of opgevraagd.

Een paar citaten:

“De verf werkt prima. Winter 2003/2004 is de boot in het water gebleven, en
gezien de nog steeds geringe aangroei heb ik besloten een derde seizoen (dus
2005) ermee door te gaan. De boot blijft dus nog een winter in het water. “

”Als we droogvallen haal ik een Scotchbrite spons over de vies geworden
waterlijn. De chloorrubber is een harde verf en komt er dus, in tegenstelling
tot de Alubat verf, niet vanaf zetten.
zaten er ongeveer 100 pokken op het schip. Met een op een bezemsteel geschroefde plastic ijskrabber die er bij de eerste keer droogvallen afgestoken.
En ze kwamen niet meer terug. (Ik neem aan dat in maart 2005 er wel weer een potje pokken steken zal plaatsvinden.)”

Uit de reacties valt voorts af te lezen dat er niet perse elk jaar een beurt nodig is, soms gaat de antifouling 2 tot 3 jaar mee.