Antifouling
Over de toepassing en keuze van antifouling zijn de ervaringen van OVNIzeilers nogal verschillend, dus hieronder een overzicht, samengesteld met behulp van reacties op het forum.
In de eerste plaats een geheelonthouder:
Hij meldt dat hij nu een aantal jaren helemaal geen
antifouling meer gebruikt. Het schip ligt op het Gooimeer en
vaart in de zomervakanties meestal op zout water.
De twee componenten coating op basis van keramiek (de onderlaag op de romp) is
dusdanig hard en chemisch resistent dat de restanten pokken met zuur kunnen
worden verwijderd. Het enige wat jaarlijks wordt gedaan is het
repareren van de zomers opgelopen beschadigingen tijdens droogvallen.
Op zoet water komt alleen wat lichte
slijmerige zwarte aanslag die gemakkelijk met borstelen kan worden verwijderd.
Allen het zwaard en het roer hebben chloorrubber over
Primocon onderlaag. Repareert lekker makkelijk, want soms wordt de grond wel
eens geraakt....
Citaten:
“De twee
componenten coating op basis van keramiek is dusdanig hard en chemisch resistent
dat de restanten pokken met zuur kunnen worden verwijderd. Het enige wat
jaarlijks wordt gedaan is het repareren van de zomers opgelopen
beschadigingen tijdens droogvallen.
Allen het zwaard en het roer hebben chloorrubber over
Primocon onderlaag. Repareert lekker makkelijk, want soms wordt de grond wel
eens geraakt....”
Met name degene die op
zout water liggen menen dat antifouling hard nodig is,
maar zij zijn niet de enigen. Ervaringen met forse aangroei van zeepokken, ook
op de meer kwetsbare delen van het roer en op de schroef zijn aanleiding om het
goed aan te pakken.
Merken/types die in dat verband
worden genoemd zijn:
·
LeFant (http://www.vonderlinden.de)
Werftstraße
12-14
46483 Wesel
Deutschland
Postfach 10 05 43
46465 Wesel
Telefoon: 0032 281-338300
Mogelijk is er en adres in Nederland, daar wordt nog aan gewerkt.
“We hebben een
nieuw systeem van het merk
Lefant aangebracht.
Het eerste jaar ging het niet helemaal goed, maar we hadden van de
winkel niet de goede instructie gekregen. In 2003 voorjaar het
systeem conform de handleiding aangebracht
en nu is er nog nauwelijks
aangroei. Daardoor gaat de boot ook veel sneller.”
Een paar citaten:
“De verf werkt
prima. Winter 2003/2004 is de boot in het water gebleven, en
gezien de nog steeds geringe aangroei heb ik besloten een derde seizoen (dus
2005) ermee door te gaan. De boot blijft dus nog een winter in het water. “
”Als we droogvallen haal ik een Scotchbrite spons over de vies geworden
waterlijn. De chloorrubber is een harde verf en komt er dus, in tegenstelling
tot de Alubat verf, niet vanaf zetten.
zaten er ongeveer 100 pokken op het schip. Met een op een bezemsteel geschroefde
plastic ijskrabber die er bij de eerste keer droogvallen afgestoken.
En ze kwamen niet meer terug. (Ik neem aan dat in maart 2005 er wel weer een
potje pokken steken zal plaatsvinden.)”
Uit de reacties valt voorts af te
lezen dat er niet perse elk jaar een beurt nodig is, soms gaat de antifouling 2
tot 3 jaar mee.