Alternatieven voor een Ovni 

Een van de grootste problemen voor toekomstige Ovnizeilers is het vinden van een gebruikte Ovni. Voor veel zeilers is een 345 nu eenmaal geen geschikt instap model. Eigenlijk zijn er bijna geen werven meer die het hele scala van 22 t/m 50 voet nog leveren, laat staan met een integraal midzwaard (IM). Deze pagina geeft een korte schets van mogelijke alternatieven voor de lengte maat tot 10 meter. De voor veronderstelling is, dat u een schip zoekt dat kan droogvallen maar niet behoort tot de groep van traditionele platbodems. Voor een beschrijving van deze laatste groep is er voldoende literatuur voor handen in de betere boekhandel. (bijv de boeken van Jan Kooijman)

Wie niet perse een aluminium schip zoekt maar polyester sterk genoeg vind om droog te vallen heeft op de 2e hands markt een ruime keus. Vooral de Feeling is populair als Ovni alternatief. Deze schepen worden nu nog gebouwd vanaf 32 voet, op de 2e hands markt zijn ook kleinere in de handel. Vroeger heeft Feeling ook schepen met vaste kiel geleverd. De werf was zo goed als ter ziele toen plaatsgenoot Alubat de werf overnam. Nadat er een nieuwe moderne serie IM jachten was ontwikkeld is het bedrijf weer op eigen benen gezet. Kenmerkende verschil met de oude serie is de constructie van de ballast met zwaard. In de kleine oude Feelings is de ballast een gietijzeren plaat met daarin een draai constructie voor het zwaard. Deze ballast valt in een uitsparing van de romp van buiten af. Er zijn wel eens ballastplaten gebroken .... en gietijzer kun je niet lassen. (Ter vergelijk de Ovni heeft de ballast binnen, lood klem gegoten tussen de stringers en de spanten.) Tegenwoordig wordt Feeling in Nederland vertegenwoordigd door Tornado sailing te Sneek. Dit bedrijf heeft ook enkele andere merken met IM schepen in het programma, vanaf circa 20 voet.

Rond de tien meter worden er door de Nederlandse architecten nog wel eens fraaie schepen getekend. Het relatief onbekende oeuvre van Dick Zaal kent nogal wat droogvallers, het zijn voortreffelijke zeilers die er vaak ook nog een schitterend uitzien en standaard een zeer ervaren inrichting bezitten. Heel mooi, maar ook heel groot, en dus kostbaar is de door hem ontworpen Atlantic serie. Het leukste komt nu, dhr Zaal heeft een van zijn aluminium IM ontwerpen omgezet naar multiknikspant voor de zelfbouwer, de prachtige Zeevink. (Het alternatief voor de niet meer gebouwde Ovni 32 wat mij betreft)

De bekendste Nederlandse IM tekenaar is natuurlijk Dick Koopmans , hij tekende diverse one offs. Zijn visie geeft in mijn ogen niet de meest ideale droogvaller, het slaapt namelijk nogal beroerd met 15 graden helling. Ander nadeel is dat de meeste ontwerpen van hem nogal groot zijn en zeer kostbaar om te bouwen. Ik heb het wel eens eerder genoemd, maar het zijn oceaan gaande jachten die op ondiep water kunnen ankeren (zie Hutting). Gelukkig heeft junior meer lef en tekent daarom ook wel eens wat gewaagder, betaalbaarder; ontwerp 426 een 8 meter lange sportieve wadzeiler.

Voor de liefhebbers van de koude kusten in het hoge noorden zijn er ook enkele dekhuiszeilers op de markt. Dit type schip is qua uiterlijk natuurlijk alleen fraai op een lengte van het formaat Huisman of Jongert, maar dan kun je droogvallen wel weer vergeten. Door het extra comfort van dit concept in combinatie met een sterk vergrijzende bevolking wordt het nu ook op kleinere schepen toegepast. De meest voorkomende is van engelse makelij, de Southerly. Nu op de 2e hands markt vindt je nog wel eens een redelijk betaalbare Southerly 95. Ik kan er niks aan doen, maar het ziet eruit als een motorboot.  Eigenlijk kan dit type niet fraai worden gebouwd onder de 15 meter, rond de 13 meter kan het wellicht net door de beugel. Een nieuwe loot aan de stam is de Sail pilot van (let op: agressieve site die wat lastig is om af te sluiten)  Ritmeester. Deze boot heeft dan weer als pre dat de romp ook blank wordt geleverd, tja en dat doet de ovnizeiler goed.

Als u de laatste links ook heeft bekeken mag u ter compensatie nu weer naar mooie boten kijken ...... U heeft ondertussen wel door dat ik (de webmaster) geheel mijn eigen visie weer geef. Normaliter is deze site wat objectiever, vandaar redactie versus webmaster; een scheiding der machten. Montesquieu zou trots op ons zijn! 

De trend is al maar groter, groter en groter. Of dat verstandig is mag u betwijfelen. Al die chagrijnen in HPX condoom op hun Bav's! Ik moest wel lachen toen zo'n figuur met een Bav van een een voetje of 50 de Noorder Haven uit Harlingen niet uit kon komen, begon die man te griepen tegen z'n buurman over baggeren. De buurman vroeg waar hij met laag water wel naar toe wou; naar Kornwerderzand. Oh dat lukt nu niet bij de boontjes. Bonen??? De man heeft 3 uur geŽrgerd om zich heen zitten kijken. 

Moraal van dit verhaal, je kunt ook wadzeilen en droogvallen in een gentleman's yacht. Klein maar mooi. De eerste heeft het blad 'Zeilen' al eens gehaald, de Romilly. Tegenwoordig in licentie gebouwd door Van Veen. Ontworpen door Nigel Irens. Irens is vooral groot geworden met zijn futuristische wedstrijd multihulls. Maar een Brit weet hoe het hoort. Voor wie de Romilly toch iets te krap is heeft hij de Roxanne ontwikkeld. Origineel zijn beide ontwerpen van hout, maar Irens mailde mij dat er polyester rompen bij komen op verzoek.

Nu ik toch ben aangeland bij onze buren aan de andere kant van de plas moet ik natuurlijker nog wijzen op de plastic klassiekers met grote achterban in Nederland. Ik stuur u meteen maar naar de site van de verenigingen. De eerste is bruikbaar als de nautische equivalent van kamperen, de Drascombe's.  De tweede is duidelijk veel zwaarder ontworpen; Cornish Crabbers. Deze traditionals worden beide nog nieuw gebouwd. De Crabbers ondergaan daarbij regelmatig model aanpassingen waarvan de minste natuurlijk het verdwijnen van het zwaard is. Dat worden wadstutten! Bij de Drascombes is er de afgelopen 25 jaar niks schokkends gebeurd. Wel is er nu het gerucht dat de grootste kajuitboot van Drascombe weer in productie komt; de Drifter in een geheel vernieuwde versie. (zodra er een link bestaat zullen wij die hier plaatsen) Toen wij nog geen kinderen hadden hebben wij enkele jaren in een Cornish Shrimper gevaren. Een heerlijk scheepje dat past als een handschoen. Er zit eventueel een yanmar dieseltje in. Met opgetrokken zwaard (45 cm) is het nog prima zeilen. Door de rompvorm valt het schip niet helemaal rechtop droog, wilt u lekker slapen dan zijn een paar wadstutten te overwegen. Het waren de positieve ervaringen met dit scheepje die ons naar de Ovni brachten.

Wilt u klein maar mooi dan is er ook nog de Hylper boot,een fiere tweemaster van 7,5 meter met achterkajuit voor de smurfjes. Volledig van hout gebouwd. Een mooi 2+2 schip van Nederlandse bodem. Door het hefdak van de kajuit wordt de lijn nergens verstoord maar is er comfort op de plaat. Een nadeeltje, als u een 2e handsje zoekt ... er zijn er maar 2 van gebouwd. Geen link, maar vrijwel zeker ontworpen door Scheeps- en Jachtontwerp Gaastmeer , H. Ritzema, Langstrjitte 3, 8611 JN Gaastmeer .

Andere grotere ontwerpen die specifiek voor het wad zijn ontwikkeld zijn de Skoit, de ondertussen klassieke Nynke's en de klassiek ogende maar hagelnieuwe Noordkaper. De overeenkomsten tussen deze schepen zijn dat ze netjes rechtop droogvallen en gebouwd zijn van staal in knikspant. Daar de waddenzee zout is zal dat op den duur het nodige schilderwerk opleveren. Zou dhr Bekenbrede zijn Noordkaper ook even willen omzetten naar aluminium?

Nog een groep heb ik niet behandeld, de catamarans en de trimarans. Probleem is dat ik die niet zo goed ken. Ik heb eenmaal gevaren met een Dragonfly 800. Dit scheepje heeft uitvouwbare drijvers en past in een gewone box. Vergelijk het met de sportauto Lotus. Snel, extreem wendbaar, zeer licht gebouwd met mooie materialen. Mijn ervaring? De rest vaart niet, die ligt stil. Toch geen dragonfly voor mij. Ze zijn zeer kostbaar en met 3 kinderen sleep je veel mee; een tri die door haar waterlijn gaat wordt wreed en zeilt slecht. Grote voordeel van dit cocept is natuurlijk dat je geen rekening hoeft te houden met het getij, de snelheden liggen zo hoog dat een paar knoop mee of tegen niet opvalt. Maar elk voordeel heeft z'n nadeel; Wat gebeurt er met het zwaard bij die snelheden als je aan de grond loopt?

Tot slot; Ben ik nog een belangrijk alternatief vergeten? Stuurt u even een mail!